یک مطالعه ی جدید نشان داد که قهوه شما را نسبت به شیرینی حساس تر می کند

21آوریل 2020 - هنگام نوشیدن قهوه، غذای شیرین حتی شیرین تر بنظر می رسد. این نتیجه ی تحقیقات دانشگاه Aarhus است که به تازگی در مجله علمی Foods منتشر گردید.اینکه چرا عاشقان قهوه ، به شکلات تلخ علاقه ی زیادی دارند و قهوه را غالبا بهمراه این نوع شکلات می نوشند، اکنون یک توضیح علمی دارد.

در این مطالعه، حس بویایی و طعم 156 نفر قبل و بعد از نوشیدن قهوه، آزمایش گردید. محققان هیچ تغییری در حس بویایی این افراد نیافتند، اما متوجه شدند که حس چشایی آنها تحت تأثیر قرار می گیرد.

هنگامی که افراد بعد از نوشیدن قهوه مورد آزمایش قرار گرفتند، به شیرینی حساس تر شده و نسبت به تلخی حساسیت کمتری نشان دادند. محققان برای رد این احتمال که کافئین موجود در قهوه می تواند عامل تاثیرگذار باشد، آزمایش را با استفاده از قهوه ی بدون کافئین تکرار کردند و همان نتایج را گرفتند.

ما به راحتی تحت تأثیر شیرینی و تلخی قرار می گیریم

محققان می گویند: احتمالاً بعضی از مواد تلخ موجود در قهوه این اثر را ایجاد می كنند.این ممکن است توضیح دهد که چرا شما از خوردن یک قطعه شکلات تلخ به همراه قهوه ی خود لذت می برید، زیرا تلخی آن کمرنگ تر و شیرینی آن بنظر بیشتر می رسد.

به گفته ی محققان، این پژوهش به جنبه جدیدی از دانش ما در مورد حس بویایی و طعم ما می پردازد.

محققان اظهار داشتند: ما از قبل می دانستیم که حواس ما بر روی یکدیگر تأثیر می گذارند، اما جای تعجب است که درک طعم شیرین و تلخ از نظر ما، به راحتی تحت تأثیر قرار می گیرند.این نتایج ممکن است درک بهتری از نحوه ی عملکرد جوانه های چشایی ما ارائه دهد.

آنها افزودند: تحقیقات بیشتر در این زمینه می تواند برای چگونگی تنظیم نحوه ی استفاده قند و شیرین کننده ها به عنوان مواد افزودنی غذایی حائز اهمیت باشد. همچنین بهبود اطلاعات ما در این زمینه می تواند بطور بالقوه برای کاهش قند و کالری غذاها، بخصوص برای کسانی که دارای اضافه وزن هستند و یا به بیماری دیابت مبتلا می باشد، مورد استفاده قرار گیرد.

این پژوهش، یک مطالعه ی مقایسه ای بود که در آن شرکت کنندگان در گروه آزمایش به عنوان کنترل خود نیز عمل کردند.

منبع:

Foods. doi.org/10.3390/foods9040493.

https://www.news-medical.net/news/20200421/Coffee-makes-you-more-sensitive-to-sweetness-study-shows.aspx